Povrchová úprava pažby

Co jinam nepatří...


midlos
Příspěvky: 100

Příspěvek#1 » čtv 9. zář 2010, 12:38

Ahoj všichni,
nemáte někdo zkušenosti s tím, co použít na povrchovku pažby dlouhé zbraně ?
Mám starší ale dobrou pažbu, kterou bych chtěl hodit do nového kabátu.
Předpokládám, že očištění na holé dřevo ( jemný smirek, nebo střep ) nebude problém, ale nevím co s tím pak.

Děkuju všem za rady
Naposledy upravil(a) midlos dne pon 27. pro 2010, 22:29, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
sided
moderátor
Příspěvky: 3754

Příspěvek#2 » čtv 9. zář 2010, 14:40

Záleží na tom co je to za flintu a jaké dřevo..... ale nejhezčí povrchy dělá klasická fermež. Napustit upéct na sluníčku a přeleštit šelakem. Předpoklad je perfektně připravený podklad ale to platí pro všechny povrchovky. Oškrábat a pak do fajnova brousit postupně jemnějším smirkem. Samozřejmě jenom po vláknech Pokud je to moderní flinta tak bych se nebál ani kvalitního laku, třeba nějaký polyuretan.



midlos
Příspěvky: 100

Příspěvek#3 » čtv 9. zář 2010, 14:56

Děkuju za radu.
Jen pro upřesnění, jedná se o malorážku. Starou, dobrou SM-2 s originální pažbou.
Co je to za dřevo nedokážu uspokojivě napsat, protože to nevím.
Naposledy upravil(a) midlos dne pon 27. pro 2010, 22:29, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Poradce02
Příspěvky: 329

Příspěvek#4 » čtv 9. zář 2010, 18:05

Pošli to sem -Renovace povrchů pažeb za použití šelakové politury v kombinaci s olejem, pro vytvoření vodě odolného, otěru vzdorného povrchu, který má pěkný vzhled a je velmi příjemný na omak. Rytí nových rybin. Úpravou pažby se zvýrazní kresba dřeva a její celkový vzhled. Cena za pažbu dle náročnosti práce 1.200 – 2.000Kč. Okres Znojmo. Možno též zaslat poštou. Tel.: 728 531 063; l.kubis@seznam.cz Lukáš Kubiš



m@rtinp
Příspěvky: 80

Příspěvek#5 » stř 24. zář 2014, 11:23

Ahojte,
dělal někdo v poslední době kompletní povrchovou úpravu pažby? Napište prosím někdo návod, zkušenosti, apod. Díky



Radhagupta
Příspěvky: 117

Příspěvek#6 » ned 26. črc 2020, 07:29

Zdravím,
plánuju zbavit pažbu starého laku, taková ta hnusná lakovaná klasika. Objevil jsem tenhle návod s acetonem, máte s tím někdo zkušenost? Nikdy jsem nic podobného nedělal, tak bych tu pažbu nerad zničil (puška vz. 52/57).
https://www.youtube.com/watch?v=v1kyJ17QrHA&hd=1



skagerak
Příspěvky: 976

Příspěvek#7 » ned 26. črc 2020, 09:04

Ja mosina zbavil laku pouze mechanicky , a slo to v poho...(jo na dotaz neodpovidam ,vim)



Radhagupta
Příspěvky: 117

Příspěvek#8 » ned 26. črc 2020, 11:45

A tos dělal jen smirkovým papírem nebo i něčím hrubším?



skagerak
Příspěvky: 976

Příspěvek#9 » ned 26. črc 2020, 12:42

Lak cidlinou pak drevo ruzne hrubym papirem nakonec olej olej olej olej



skagerak
Příspěvky: 976

Příspěvek#10 » ned 26. črc 2020, 14:17

Ale neni u 52 ten lak originalni uprava?

Uživatelský avatar
gogan
Příspěvky: 978

Příspěvek#11 » ned 26. črc 2020, 15:58

skagerak píše:Lak cidlinou pak drevo ruzne hrubym papirem nakonec olej olej olej olej

Přesně tak, cidlinou nebo kdo je šikovný různé kouty se dělají dobře třeba střepem. Brousit po oškrabání P100 - P120 - P150 - P180, mezi výměnou hrubosti navlhčit (zvedne to "chlupy") po P180 také navlhčit a znovu obrousit. Brousit jen po letech (vláknech), stejně v letech zůstanou rýhy od šmirglu, ty se musí vybrousit tím smirkem jemnějším.
Po vybroušení následuje barva, tu uděláte buď napouštěcím olejem, nebo namíchaným mořidlem (pokud nemáte zkušenost - vyzkoušet na vzorku stejně opracovaném stejném druhu dřeva - nejčastější chyba je používání neředěného mořidla). Po té znovu přebrousit třeba P220.
Pokud jste jen mořili tak je ještě třeba mastit :) perfektně funguje vepřové sádlo (klidně několikrát) a přebrušovat tou P220, tady už je to broušení sranda.
Potom šelak. Je dobré zatáhnout póry - vezme se pemza a smirek P180 a na plochu dřeva ji nabrousíte (zajímá nás ten prášek po broušení), pak se vezme pár tlustech ponožek jedna se dá do druhé a udělá se z nich takový "pucek", na ten se nakape troška šelaku a troška lihu, překryje kouskem plátna (třeba starého prostěradla) a ten pemzový prášek na dřevě se tím začne kruhovým pohybem "zpracovávat". Děláte pod tlakem na pažbě kroužky, tím se dřevo dobrušuje a začíná leštit, zároveň ta troška šelaku (otáčejte plátýnko a přidávejte líh - šelak už ne) se lihem dostává ven lepí pemzový prach s tím co se obrousí a zanáší se do pórů dřeva které celé zatáhne.
Tohle je postup pro následné politurování šelakem, to je perfektní pokud chcete mít ve finále luxusní povrch na "sváteční" zbrani, pokud chcete lakovat nějakým průmyslovým lakem je třeba kombinaci šelak - líh, zaměnit za lak - ředidlo, např. polyuretan - voda (pokud šelakujete tak ten pucek po práci zakapejte lihem - neperte ho - a zavřete třeba do zavarovačky, bude potřeba).
Po zatažení pórů nechta min. tři dny odpočnout a jak jinak, přebrousit :) P320.
No pak (v případě průmyslových laků) donést někam kde to kvalitně v několika vrstvách nastříkají. To už umí kde kdo, ale ten základ vám žádný lakoš neudělá.
Pokud chcete dělat polituru šelakovou tak zataženou, přebroušenou P320 pažbu "natřete" plochým štětcem (nešetřete na něm, nebo ještě lépe vemte nějaký dobře očištěný jetý co nepouští chlupy, vybrušovat bez poškození podkladu chlup naučí klít i biskupa). Natřete je silný výraz, ten štětec musí být jen takový vlhký a stopa kterou zanechává rychle mizí, na to je teď ideální počasí, když svítí a neprší.
Klidně se vracejte i na místa které jste už "natírali", tím že to rychle zasychá můžete, tvoří se tak jemná vrstvička, teď už politury, jak vznikne větší "živá" vrstva tak toho nechejte a běžte na pivo, chce to den nechat odpočnout.
Pak můžete jemně povrch obrousit, P320 a výš, a vemte ten pucek co jste s ním dřevo zatahovali, přidejte na něj štětcem dávku šelaku, pokapejte lihem, dejte přes pucek nové plátno a zase kruhovým pohybem (už s výrazně menším tlakem) šudlete po pažbě.
Není nutné u těch pažeb bezpodmínečně kroužit, můžete klidně i dělat tahy, jak když letadlo přístává a hned zase startuje, co nemůžete je, zastavit se v pohybu na dřevě. To se pak vytrhne celá vrstva a to naučí klít i papeže.
Častěj se na pucek (říká se mu polna) přikapává líh, méně často šelak, plátno se při každém přikapávání otáčí. Polna nesmí být moc mokrá, zase jen aby nechávala vlhkou stopu která hned mizí. Tady už se dřevo rozsvítí ve své kráse, tak to v euforii nepřežeňte a jak začne být povrch "živý" práce nechte.
Po dni můžete dát ještě jednu vrstvu, víc ne. Při pokračování se musí začít přidávat separační olej a ten se pak v závěru musí "vytahovat", používá se při výrobě hlubokých vysokých lesků třeba na vykládaných komodách z ovocných dřev.
Nic méně pokud dobře dřevo zatáhnete, tak ty tři vrsvičky (štětec + dvakrát polna) budou na parádní povrch stačit.
Bacha na prach.
Vlhčí polna s více šelakem líp nanáší, suší víc leští.



Radhagupta
Příspěvky: 117

Příspěvek#12 » ned 26. črc 2020, 20:31

Chlapi díky moc všem, zejména Goganovi za naprosto vyčerpávající postup, tohle je přesně co jsem hledal! Ještě jednou díky!

skagerak: Je to možné, nikde jsem se nedočetl jakou povrchovou úpravu 52/57 měly. Ta moje má tu povrchovku už dost jetou, ale železo i hlaveň jsou velmi zachovalé.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Seznam.cz a 19 hostů