Čištění zbraní

Co jinam nepatří...
Uživatelský avatar
Letec 12
Příspěvky: 2415

Příspěvek#1636 » pát 9. zář 2022, 17:56

Ještě odbočím. U PPŠ-41 Špagina je známo že měl tvrdochrom hlavně a jelikož se údajně vyráběl ze stejné hlavňoviny (rozříznutí na půl) jako Mosin, tak proč by to Mosin neměl. Napadá mě i německý MG-42, který měl tvrdochrom. Ta technologie byla zvládnutá oběma stranami a její výhody byly dobře známé.



iloveguns
Příspěvky: 1408

Příspěvek#1637 » pát 9. zář 2022, 18:01

Vymlácené Mosiny, které se rozřezané napůl používaly na Špaginy, pocházely často již z doby před první světovou válkou, a že by se již tehdy dělal tvrdochrom, o tom hodně silně pochybuji. Navíc, pokud rozříznete chromovanou hlaveň anebo jen zkrátíte nebo i jen začistíte ústí, tak narušíte tvrdochrom, ten se odloupne, a tím tu hlaveň dokonale zničíte. Já mám Mosina z roku 1944, a dokonce ani ten na 100% tvrdochrom nemá. S tvrdochromem se začalo experimentovat až po válce, a ne vždy byl akceptován pro výrobu. Např. při zavádění jugoslávského AK47 udělala fabrika Crvena Zastava na konci šedesátých let zkoušky tvrdochromu, a přitom zjistili, že narušení tvrdochromu v hlavni má mnohem větší destruktivní následky na vývrt hlavně, nežli je běžné opotřebení střelbou u nechromované hlavně. Proto také upustili u ráží 7,62x39mm a 7,62x54R od chromování vývrtů.



mikymoto
Příspěvky: 1322

Příspěvek#1638 » pát 9. zář 2022, 19:33

No, ale taky měli nekorozivní zápalky u krmení M67 a proto si absenci tvrdochromu mohli odpustit - nebo se pletu?



iloveguns
Příspěvky: 1408

Příspěvek#1639 » pát 9. zář 2022, 20:57

Jugoslávci to udělali naopak. Napřed zavrhli tvrdochrom, a pak teprve řešili střelivo, které by jim neničilo laufy. A tak vznikl náboj M67. S nekorozivní zápalkou a s delší střelou.



Renegade
Příspěvky: 66

Příspěvek#1640 » sob 10. zář 2022, 00:33

Letec 12 píše:Ještě odbočím. U PPŠ-41 Špagina je známo že měl tvrdochrom hlavně a jelikož se údajně vyráběl ze stejné hlavňoviny (rozříznutí na půl) jako Mosin, tak proč by to Mosin neměl. Napadá mě i německý MG-42, který měl tvrdochrom. Ta technologie byla zvládnutá oběma stranami a její výhody byly dobře známé.


Ty jsi někdy viděl PPŠ-41 s originální druhoválečnou hlavní s tvrdochromem? Nebo Mosina?
Výroba byla zaměřená na masivní lacinou produkci zbraní pro vojáky s krátkou životností (těch vojáků). Nemělo smysl zvyšovat náklady na kus a omezovat objem výroby kvůli "výhodě", kterou stejně nikdo nevyužije.



Renegade
Příspěvky: 66

Příspěvek#1641 » sob 10. zář 2022, 00:47

iloveguns píše: se např. k mosinům dávala dvojolejnička. Jednu takovou s nápisy v azbuce doma mám. V jedné pulce olejničky byl olej a ve druhé roztok sody na neutralizaci zplodin ze zápalek.


Nevím ,jestli to tehdy byl jenom roztok sody, on ten objem byl pro tuto alternativu možná malý. Setkal jsem se s vysvětlením na téma louh nebo spíš louhový roztok. Označení písmenem "šč" umožňuje výklad "louh", ale i "zásaditý roztok".



Renegade
Příspěvky: 66

Příspěvek#1642 » sob 10. zář 2022, 00:58

iloveguns píše:U těch nábojů zřejmě záleží na ročnících výroby. Ty novější ročníky voj. nábojů např. ráží NATO, ty již zřejmě mají antikoro zápalky. Ta poválečná produkce z padesátých a šedesátých let, mosiny a 7,62x39, tokarevy a německé lugery z války, apod., ty určitě ne.


Nato snad ve rtuťových zápalkách ani nikdy nejelo, naopak u nábojů východního bloku se to rozhodně neomezuje pouze na 50. a 60. léta. Vojenské náboje do ručních palných zbraní vyrobené ve východním bloku (SSSR a ostatní země Varšavské smlouvy, Čína a asi i další sbratřené státy) mají všechny nebo téměř všechny rtuťové zápalky minimálně do 90. let.



iloveguns
Příspěvky: 1408

Příspěvek#1643 » sob 10. zář 2022, 07:42

Renegade píše:
iloveguns píše: se např. k mosinům dávala dvojolejnička. Jednu takovou s nápisy v azbuce doma mám. V jedné pulce olejničky byl olej a ve druhé roztok sody na neutralizaci zplodin ze zápalek.


Nevím ,jestli to tehdy byl jenom roztok sody, on ten objem byl pro tuto alternativu možná malý. Setkal jsem se s vysvětlením na téma louh nebo spíš louhový roztok. Označení písmenem "šč" umožňuje výklad "louh", ale i "zásaditý roztok".


Každopádně to byl zásaditý roztok. Ať to byl hydroxid sodný - tedy louh, nebo uhličitan sodný zvaný soda. Zplodiny z rtuťové zápalky mají kyselou reakci, proto se neutralizují něčím zásaditým.

Uživatelský avatar
Sedmej
Příspěvky: 1859

Příspěvek#1644 » sob 10. zář 2022, 08:47

Jaký rozměr by ideálně měly mít patch na hlaveň 9mm?



Eagg
Příspěvky: 497

Příspěvek#1645 » sob 10. zář 2022, 09:10

A proc strilis korozivne zapalky???? :o Ani barnauly nemaju korozivne zapalky. Nechapacka :roll:
Delat si pak zbytecne starosti s cistenim ? Kolik na tom usetris? :? Stoji to zato?



omega
Příspěvky: 46

Příspěvek#1646 » sob 10. zář 2022, 09:44

Žádné prvo ani druhoválečné zbraně nikdy tvrdochrom v hlavni neměly !!! Nevím, kde na takové hovadiny někteří pořád chodí...Vyjímkou byly jen některé typy kulometů, nejznámější dejme tomu MG 42. Ale tam to bylo spíše z důvodu zvýšení životnosti a delší upotřebitelnosti hlavně z důvodu extrémního zatížení. Staré mosinky se řezali na půl a to jen někde, kde byla opravdu nejvyšší nouze, jinak se normálně a běžně vyráběly nové hlavně pro samopaly. Všechny vojenské armádní přebytky z bývalého východního bloku jsou rtuťovky. Hlavní příčinou koroze jsou rtuťové soli, které jsou silně hydroskopické a velmi rychle vážou z okolní vlhkosti vzduchu vodu. Je jedno, jestli dáte rtuťovkou jednu ránu nebo 100 ran, vždy je nutno hlaveň pečlivě vyčistit a nakonzervovat. Blbost typu - vojáci za WWII zbraně taky pořád nečistili a pod. Čistili pořád a samozřejmě, když na to byl čas a bylo to dáno i denním povinným pořádkem. U předválečné čs.armády na to byl i dokonce předpis, že nejpozději do 4 hod. po střelbě musel voják vyčistit zbraň. Za WWI jsou třeba známy fotky, kdy stojí zástupy ang. vojáků a nechávají si proplachovat hlavně enfildů k tomu určenými vojáky konví s teplou vodou a roztokem mýdla či sody. Jinak recept je následující : puška hlavní dolů, postavená do kýble.Do komory se strčí trychtýř, ideálně s kouskem gumové hadice(lépe to drží v komoře) a prolíváte horkou vodou, ve které je rozpuštěné mýdlo nebo soda. Ideální předtím hlaveň párkrát protáhnou patchem od největší špíny. Po pořádném průplachu nechat uschnout. Uschne to celkem rychle, protože horká voda rozehřeje kov. Hlaveň se prostříkne WD 40, aby to vytěsnilo zbytek vody a zároveň rozpustilo co tam ještě zůstalo. Puškou se točí, aby wd pokrylo ve filmu celou hlaveň až po začátek komory. Pozor dávat na to, aby to neproteklo dál a nešlo vám to přes komoru a lůžko bokem do pažby. Necháte chvíli působit, otočíte ústím dolů, postavíte do kýble na hadr. Vyteče přebytek wd. Pak už čištění klasika, buď vytěrákem nebo s použitím řetízku. Na staré flinty s delší hlavní je lepší řetízek, protože se dá použít větší síla na protažení a tím pádem vytáhnete z vývrtu více nečistot.. Ideální je udělat si na konci 3-4 cm očko z velmi pevného provázku, kterým si prostrkáváte kousky poskládané látky nebeo patche do tvaru knotu. Je nutno vyzkoušet správný formát a vhodný materiál, aby to šlo akorát. Tj. lehce ztuha až z ztuha. Pokud provázek jeví známek opotřebení včas vyměnit. Osvědčily se materiálově třeba napuštěné látkové ubrousky na zadky pro mimina. Někdy se dobřé i na takto udělaný knot dát kousek toaletáku, který vám ukáže, jak je lauf ještě špinavý. Někdy stačí na knotu měnit kousky papíru a šetřit si tak udělaný knot. Samozřejmě čistí se směrem od komory k ústí. Nikdy jinak. Pokud je to pořád zašedlé, je dobré trošku to prostříknout WD 40 a projet hlaveň bronzovým kartáčkem. Stačí 2x. Uvidíte co vám co zase uvolní za špínu. Pozor někdy špiní i samotný kartáček a dělá falešný otěr.. Po důkladném vyčištění prohlédnout hlaveň, jestli tam nezůstal zbytek patche či papíru. Poté hlaveň projet vytěrákem mazací chlupatou lacetkou napuštěnou olejem. Chvíli to pak postavíte ústím dolů, aby odešel přebytek oleje. Pak vezmete měkký špunt co se používá do uší, lehce ho máznete olejem a do půlky zastrčíte do ústí. Tato vychytávka vám dosti pomůže. Samozřejmě je nutno i vyčistit dobře závěr, zejména v jeho čele a ošetřit filmem oleje. Cca za týden, postačí i za 14 dní je dobré flintu prohlédnout, zkusmo protáhnout hlaveň, jestli se tam nedělá koroze a vytáhnout další špínu co rozpustil olej, převážně je to špína po otěru.( zeleno-modré) Pokud máte na hadříku červeno-oranžovou špínu, rozjíždí se vám tam koroze z důvodu špatného předchozího čištění. A proto nutno pečlivě dočisti a nakonzervovat. Pozor : před střelbou nutno vytáhnout špunt, prohlédnout hlaveň, zda je čistá a průchozí. Pak vzít vytěrák, či řetízek a hlaveň protáhnout do sucha od oleje a maziv.!!!! Třeba se tento návod někomu bude hodit. Je to prostě ověřené dlouholetou životní praxí. Sice už rtuťovkama hodně let nestřílím, ale tohle je vyzkoušené a funguje to...



iloveguns
Příspěvky: 1408

Příspěvek#1647 » sob 10. zář 2022, 09:46

Lépe bych to nenapsal. Dík za vyčerpávající odpověď.



omega
Příspěvky: 46

Příspěvek#1648 » sob 10. zář 2022, 09:52

Snažil jsem se aspoň takový základ. Dá se o tom říci podstatě více, ale nebudu to přehánět. Je dobré mladší střelecké generaci dát občas pár užitečných rad. Otázkou je, jestli padnou na úrodnou půdu. Asi tam budou trošku v textu gramatické chyby, píši rychle a moc to po sobě nečtu.

Uživatelský avatar
Klicky
Příspěvky: 182

Příspěvek#1649 » sob 10. zář 2022, 10:09

Eagg píše:A proc strilis korozivne zapalky???? :o Ani barnauly nemaju korozivne zapalky. Nechapacka :roll:
Delat si pak zbytecne starosti s cistenim ? Kolik na tom usetris? :? Stoji to zato?


Bych tipoval by voko že ušetříš tak 40-50%



skagerak
Příspěvky: 976

Příspěvek#1650 » sob 10. zář 2022, 10:36

Je to otazka ceny a dostupnosti, coz se v prubehu casu muze ruzne menit.
Ale uvaha neco malo priplatit a neresit tak moc cisteni ma taky neco do sebe to ne ze ne...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů